شعار جامعة الزرقاء

إسم الباحث
عبد الرحيم خير الله عمر الشريف
إسم المجلة
رقم المجلد
تاريخ النشر
-
الملخص

الملخص

 

تسلط الدراسة الضوء على شبهات تثار حول مصدر القرآن الكريم في بعض الكتب والأبحاث المعاصرة على شبكة الإنترنت، حيث استثمر مثيرو تلك الشبهات وجود ألفاظ ذات أصول غير عربية في القرآن الكريم، للاستدلال بها على زعمهم بوجود معلمين أجانب لرسول الله r، كانوا هم المصدر الرئيس الملهم له بالقرآن الكريم وما فيه من تعاليم وقصص.

وانتهت الدراسة إلى أن الكلمات المعرَّبة في القرآن الكريم، لم يُدخلها رسول الله r في القرآن الكريم؛ لأنها دخلت العربية قبل ولادته بعقود، ولا توجد في القرآن الكريم كلمات لا تعرفها العرب، بل نزل القرآن وفق ما عهده العرب وتداولوه، وأن المعرَّب في القرآن الكريم نادر.

وتقع الدراسة في مقدمة تشمل لمحة تاريخية حول تلك المسألة، ومطلبين: الأول: في عرض الدعوى وأدلتها، والثاني: في نقدها. وخاتمة: أجملَ فيها الباحث أبرز النتائج والتوصيات التي آل إليها البحث.

Abstract

The Inference By Using Arabicised Lexis In The The Holy Quran To Prove The Argument Of Its Human Origin / Review And Critique

The study sheds light on the suspicions raised about the origin of the Quran in some contemporary works published on the Internet. Many writers, who raise these suspicions, have invested the presence of Arabecised lexis -whose origin is not Arabic- in the Holy Quran to justify their claim that the the Messenger of God has acquired his knowledge from foreign teachers. Those alleged teachers are considerd the main sources which inspired him the Holy Quran and its teachings and stories as these lexis have been included in Arabic many decades before his birth.

The study concluded that the Messenger of God has not included these Arabicised lexis in the Holy Quran, and that all words in the Holy Quran are familiar to the Arabs. Additionally, the Holy Quran was revealed in accordance with what Arabs were acquainted. Furthermore, Arabicised lexis in the Holy Quran are rarely used.

The study involves an introduction that include a historical overview on the issue. Then the study intoduces two topics: first: an overview of the argument in question and its suggested evidences; the second: a critique of the argument. Finally, the study involves a conclusion which outlines the findings and recommendations that the researcher highlighted in the the research.